Zkou?ka z počítačové grafiky

Včera jsem udělal zkou?ku z předmětu počítačová grafika, je to asi jeden z nejhor?ích předmětů pro v?echny, ne-li vůbec nejhor?í. A proto?e jsem hodný, tak se s vámi podělím o mé zku?enosti. Ale také hlavně to pí?u pro sebe, abych nezapomněl, co za „hnus“ to bylo, a jak dlouho jsem se na to učil, kdy? jsem se v průběhu semestru k tomu moc nedonutil. Jen?e to nebyla moje vina.

Zkou?ka začínala v 10 hodin ráno, bylo asi pět minut po desáté a pan Veselý, obávaný „zabiják“ a puntičkář stále nikde. Za dal?ích pět minut u? dorazil a omluvil se, ?e musel něco vyřídit, a ?e budeme mít deset minut k dobru. To mě bylo docela jedno, byl jsem nervózní, ?e se mi nohy klepaly. Zasedli jsme tedy k počítačům a rozdal nám zadání. Úkolem je v?dy vytvořit dva funkční programy plus nějaké modifikace. V případě úspě?ného vykonání této části se postupuje k ústnímu zkou?ení. V praktické je mo?no získat 12 bodů, potřeba je aspoň třetina tedy 4, zdá se vám to asi málo, ale stejně 2/3 lidí na tomto vyletí. A pak pokud spla?íte body, tak u ústní losujete 6 otázek, za 6 bodů, musíte opět získat třetinu, tedy 2 body. Ústní u? je mnohem přijatelněj?í.

Tak?e pojďme k zadání – první příklad byl naprogramovat Fergusonovu křivku. Plné čtyři body jste mohli získat pouze za to, kdy? program obsahoval převádění z USS (u?ivatelský souřadnicový systém) do SSZ (souřadnicový systém zařízení) a naopak. Dále bylo potřeba vykreslit osy x a y, pro u?ivatele naprogramovat mo?nost volby kroku od 5 do 100. U?ivatel kliknutím na PaintBox zadá čtyři řídící body křivky, bylo nutno dopočítat vektory. Fergusonova křivka Já jsem křivku vykreslit uměl, bohu?el u? jsem nestíhal převod a volbu kroku. Dostal jsem 2,5 bodu. Modifikace tohoto příkladu byly následující: Mo?nost křivku přesunout, a mo?nost chytit jakýkoliv řídící bod, přesunout ho a křivku znovu překreslit, tak aby odpovídala novému rozlo?ení bodů. Modifikace jsem neměl ani jednu.

Je?tě jsem zapomněl dodat, ?e jsem programoval v Delphi, na konci článku se k tomu vrátím.

Druhý příklad byl z 3D grafiky. Úkolem bylo pomocí technické axonometrie naprogramovat levotočivý souřadnicový systém a popsat osy. Pan Veselý nám dal definovaná tělesa (kvádr, ku?el, krychle, jehlan) v externím textovém souboru a na?ím úkolem bylo vytvořit funkce pro načítaní tohoto tělesa a správné zobrazení v souřadnicovém systému. Dále vyře?it viditelnost tělesa, to znamená viditelnost hran. A také těleso vybarvit. Modifikací tohoto příkladu bylo to, ?e jsme měli zajistit otáčení tělesa okolo osy x. 3D modelování Za příklad jsem dostal 2 body, proto?e jsem neměl vyře?enou viditelnost a vyplnění tělesa barvou. Modifikaci jsem měl, dostal jsem za ní plné dva body.

Celkem jsem si tedy k ústní nesl 6, 5 bodů, minimum byly 4. I pan Veselý říkal, ?e to je vcelku dobrý začátek.

Na ústní zkou?ku jsem ?el hned druhý, nechtělo se mi čekat. Hned jeden člověk přede mnou to neudělal, to je hned hezký výhled. Vylosoval jsem si antialiasing, poloha bodu vzhledem k obecnému n-úhelníku, metody sni?ování barevné hloubky, interpolační křivky a metody jejich vytváření, jak máme určené hranice a jaké máme způsoby promítání.

Něco jsem věděl přesně, něco méně, celkem mi to dalo 4, 5 bodů. Celkem tedy 11 bodů a známka dvojka. :-D Klepal jsem se radostí a tě?il se domů. Je?tě jsem si popovídal s panem Veselým, poděkoval mu a ?el slavit. Vysmátej od ucha k uchu, málem zničil skleněnou výplň ve dveřích u vrátnice, ale maximálně v pohodě. Vrátná na mě koukala nějak divně, ale asi to chápala.

Je?tě tedy k tomu Delphi. Vývojové prostředí Borland Delphi mi moc příjemné není, ale vzhledem k tomu, ?e v?emocný C#, ke kterému vzhlí?ím a pova?uji ho za velkou budoucnost, jsem se začal učit teprve od půlky semestru, a to jenom ve svém volném čase, proto?e ve ?kole ho nemáme, jsem byl nucen zkou?ku dělat v Delphi, proto?e v C# bych to jednodu?e je?tě nesvedl. Ale od teď, u? snad nebudu muset Delphi pou?ít a ve?keré semestrálky, pokud to bude mo?né, budu programovat ve Visual Studiu.

A je?tě přidávám ke sta?ení mé dva výtvory z dne?ní zkou?ky. Klidně mi to zkritizujte, je tam asi dost chyb, ale pro mě byla hlavní zkou?ka, tak?e jsem někde pou?il tro?ku „prasecký“ kód.

Příklady ze zkou?ky

««« Předchozí text: Únor rovná se zima? Následující text: Rekapitulace třetího semestru »»»

Onder | Středa 6. 02. 2008, 11.26 | tisk | ?kola | 2 komentáře | 625x

Komentáře k textu

Rss komentářů tohoto textu - Formulář pro nový komentář

[1] web Josef Prů?a ml.

Respekt, je programování a programování. Moje PHP je asi někde jinde :D I kdy?, ono je na úplně jiné projekty, ?e?

Čtvrtek 7. 02. 2008, 17.17
[2] web Onder

[1] Josef Prů?a ml. :No pokud by ses tomu chtěl věnovat třeba dál někde na nějaký ?kole s IT, tak pro prvák by se ti znalosti PHP nebo vlastně jakýholiv jazyka náramně hodili, proto?e v prvnim semestru jde vět?inou o srovnání studentů na stejnou úroveň. Jinak k dobrýmu programátorovi mám je?tě daleko, ale začalo mě to hodně bavit, vzhledem k tomu, ?e před rokem jsem neuměl skoro nic a teď jsem začal pomalu pronikat do tajů OOP a nutno říct, ?e mě OOP naprosto uchvátilo. S PHP má? pravdu, je to výborný jazyk, ale na jiné věci. Ale taky na něj nedám dopustit.

Pondělí 11. 02. 2008, 00.02
Na texty napsané před více jak 200 dny nelze dále reagovat.